A Vízöntő Merkúr szülött gondolkodása eredeti, szokatlan, nem ritkán megelőzi korát. Ott, ahol mások határokba ütköznek, ő lehetőségeket lát. Fejében egyszerre van jelen a logika hideg tisztasága és a forradalmi újítás szikrája.
Nem ragaszkodik a hagyományos gondolkodási sémákhoz, sőt, kifejezetten kerüli azokat. Született újító: szereti feszegetni a határokat, megkérdőjelezni a megszokottakat. Absztrakt elméletek, rendszerkritikus gondolatok, jövőbe mutató megoldások – ezekben él igazán. Nem biztos, hogy mindig a részletekre koncentrál, de a nagy összefüggésekre, hálózatokra, gondolati rendszerekre kivételes érzéke van.
Kommunikációjában távolságtartónak, sőt különcnek tűnhet, de ez inkább a belső szabadságvágya miatt van: nem szereti, ha korlátok közé szorítják. Ha érdeklődik valami iránt, lebilincselő beszélgetőtárs, de ha untatja a téma, teljesen kikapcsol, láthatóan máshol jár.
Nem vágyik mély érzelmi olvadásra, neki a kapcsolódás az intellektuális találkozásról szól. Aki stimulálja az elméjét, akivel lehet gondolatkísérleteket futtatni, vitázni, ötletelni, azzal kapcsolódik. Nagyra értékeli az egyediséget, és ő maga is különc, eredeti, sőt néha provokatív is lehet. Ha valaki túlzottan emocionális, birtokló vagy konvencionális, gyorsan leválik.
Szinte belső szükséglete a megújulás, az új nézőpontok keresése. Nemcsak elfogadja a változást, de gyakran ő kezdeményezi. Az újszerűség, az innováció, a frissesség hajtja, ez érvényes gondolkodására, kapcsolataira, életútjára egyaránt. Viszont nem zárja le véglegesen a dolgokat, mert a véglegesség is egy korlát számára.
Gyermekkorában gyakran különcnek vagy „másnak” érzik. Lehet, hogy a gondolkodása már kisgyermekként is eltér a többi gyerekétől: váratlan kérdéseket tesz fel, szokatlan ötletei vannak, esetleg nehezebben illeszkedik a hagyományos iskolai keretek közé. Érzékeny a korlátokra, szabályokra és ha azok nem tűnnek logikusnak vagy igazságosnak, akkor fellázad ellenük. Szüksége van arra, hogy szabadon gondolkodhasson.
Tanulásban intuitív és asszociatív: nem lineárisan tanul, hanem összekapcsol, társít, rendszereket értelmez. A lexikális tudás kevésbé érdekli, inkább a miértekre és hogyanokra kíváncsi. Kiválóan tanul, ha szabad kezet kap, de ha kényszerítik, elveszíti a motivációját. Nagy a fogékonysága az informatikára, tudományokra, társadalmi kérdésekre, alternatív nézőpontokra – mindenre, ami újszerű, szokatlan vagy haladó szellemű.